گفت و گو با مدیر نخستین سایت تخصصی کارپردازی
تجارت الکترونیک در حال حاضر بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما شده است که با روند پرشتابی جایگزین روش های سنتی می شود . امروزه سایت های اینترنتی تولیدکنندگان و ارایه دهندگان كالا و خدمات به مثابه فروشگاه های مجازی سعی دارند تا نیاز مخاطبان خود را در پشت میز کار و یا منزل خريداران برآورده کنند و در این ره گذر با حذف واسطه ها ضمن کاهش قیمت ها ، سرعت پاسخگویی به نیاز مشتریان خود را افزايش دهند . از این رو ایجاد وب سایت های تخصصی با سرعتي باور نكردني در حال رشد مي باشد
کد خبر : ۷
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲ فروردين ۲۵ ۱۶:۴۲


 
تجارت الکترونیک ، نیازمند فرهنگ سازی

تجارت الکترونیک در حال حاضر بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما شده است که با روند پرشتابی جایگزین روش های سنتی می شود . امروزه سایت های اینترنتی تولیدکنندگان و ارایه دهندگان كالا و خدمات به مثابه فروشگاه های مجازی سعی دارند تا نیاز مخاطبان خود را در پشت میز کار و یا منزل خريداران برآورده کنند و در این ره گذر با حذف واسطه ها ضمن کاهش قیمت ها ، سرعت پاسخگویی به نیاز مشتریان خود را افزايش دهند .  از این رو ایجاد وب سایت های تخصصی با سرعتي باور نكردني در حال رشد مي باشد ، طراحان این سایت ها نیک دریافته اند كه طی سال های پیش رو ، مراجعه حضوری و رفتن به بازار و مراکز خرید به قصد تهيه كالا كم كم  به دست فراموشي سپرده خواهد شد و اين روش كسالت بار جای خود را به گردش در وب سایت های تخصصی ایی می دهد که با  ارایه اطلاعات جامع و کاربردی به مخاطبان خود ،  مي توانند به سادگي هر چه تمام تر و تنها با چند كليك ناقابل درباره تفاوت و برتری های اجناس و کالاهای مورد نیاز متناسب با سلیقه آنها كه منتج به خريد مي شود اقدام نمايند . طبیعی است که هر کس سریعتر وارد این میدان شود و قواعد تجارت الکترونیک را رعایت کند ؛ موفق تر خواهدبود.  
یکی از وب سایت هایی که با ویژگی های بالا طراحی و در حوزه کارپردازی نسبت به معرفي شركتهاي فعال در كسب و كار راه اندازی شده است ، سایت تخصصی با همین نام است ، این سایت نوپا سعی کرده تا حلقه ای واسط میان تولید کنندگان و ارایه دهندگان كالاو خدمات به کارپردازان دستگاه ها و نهادهای بزرگی مانند بانک ها باشد .

لذا فرصت را مغتنم شمرده و با مديريت اين سايت گفت و گویی انجام داده ایم و از وی در باره انگیزه تاسیس این سایت، مشکلات فراروی تجارت الکترونیک و... پرسیدیم .

ایده ابتداي راه اندازي سایت چگونه شکل گرفت ؟
ایده سایت کارپردازی حدود دو سال و نیم پیش به ذهنم خطور کرد ، بنابراین طي جمع آوري اطلاعات اوليه و چگونگي ارتباطات سيستمي امكانات سايت ،  استارت کار را زدیم. در آغاز این پایگاه اطلاع رسانی با شکل و شمایل کنونی نبود و بیشتر شبیه به سایت های نيازمندي بود اما طي مشورت با یکی از دوستان و مديران موفق در اين عرصه ، مسیر سايت عوض شد و قرار شد تا به شکل متمركز و تخصصی اطلاع رسانی را برای کارپردازان بانکها به عنوان مخاطبان اصلی انجام دهيم .
همان طور که می دانید در زمان حاضر دسترسی به اینترنت تقریبا سهل و آسان شده است اما پیدا کردن نیازها در میان دنیایی از سایت های تبلیغاتی و فروش اینترنتی که مانند بازار های قدیمی ایرانی همه چیز در آن یافت می شود، بسیار سخت است. این مشکلی بود که خود من به عنوان یک کارپرداز با آن به طور ملموس مواجه شده بودم و وقتی در اینترنت به یک جستجوگری مانند گوگل مراجعه می کردم تا یافتن مقصود خود زمان زیادی صرف می شد و  دردسرهاي  زیادی می کشیدم . همین موضوع باعث شد تا جرقه ايجاد سایتی به ذهنم خطور کند که در آن نیازهای ماموران خريد و به خصوص کارپردازان بانکها و سازمانها در آن به طور بسته ای کامل ارایه شده باشد . بی آن که بخواهم نیازم را از میان محصولاتی چون گن های لاغری ، لوازم ارایش یا سی دی های مجاز و سریال های غیر مجاز بیابم و به قول معروف يك راست بريم سر اصل مطلب .
من بر این باورم که اینترنت دنیای جدیدی برای فضای کسب و کار ایجاد کرده که بسیار کم هزینه تر است و شما می توانید با مراجعه به سایت های مختلف و یا با وب گردی که بسیار شبیه گردش در بازارهای واقعی است کالاهایی که در دنیای واقعی با آن مواجه هستید را ابتیاع کنید، البته با سرعت بیشتر و زمان کمتر. در حقیقت با استفاده از اینترنت به جای این که شما به بازار بروید بازار را به پشت میز کار یا منزل خود آورده اید. بنابراین هر کس دیرتر وارد این جهان مجازی شود عقب تر بوده و موفقیت وی در آینده نمی تواند تضمین شود.  

 

به عنوان یک کارپرداز نقش اینترنت را در صنعت کارپردازی چگونه ارزیابی می کنید وکارپردازی چه تاثیری را ازاین دنیای مجازی پذیرفته است؟

 واقعیت این است که فضای مجازی هنوز نتوانسته به اندازه ایی که در بخش های دیگری چون خرید و فروش اجناس خرد اثر گذار بوده در کارپردازی خودش را تحمیل کند. در زمان حاضر در تمام بانک ها برای خرید یک کالاو یا خدمات هنوز به شکل سنتی عمل می شود. به این گونه که یک نفر با مراجعه به بانک محصول خود را معرفی می کند و يا بلعكس مامور خريد و يا كارپردازان ضمن مراجعه حضوري به بازار نسبت به بررسي كالا اقدام مي نمايد و يا اگر فروشنده اي رابطه ایی و سابقه کاری با بانک داشته باشد؛ می تواند محصول خود را به بانک عرضه کند. به عبارت دیگر این گونه نیست که کارپردازان با مراجعه به سایت های فروش محصولات و با مشاهده کالا در فضای مجازی خرید خود را انجام بدهند. البته عمر تجارت الکترونیک در داخل کشور ما هم خیلی نیست و شاید به شکل جدی حدود 10 سال وارد این عرصه شده ایم. ضمن آن که زیر ساخت های مخابراتی نیز به بسیاری از شرکت ها این اجازه را نداده است که محصول خود را به شکل فیلم و یا سه بعدی و با تمام جزییات برروی نماگرهایشان بگذارند و خریداران و به خصوص کارپردازان را ترغیب به خرید کنند .
با این توضیح پس اینترنت هیچ نقشی در کارپردازی ندارد؟
توضیحات من به این معنا نبود ، بلکه در زمان حاضر کارپردازان با مراجعه به سایت های فروشنده و یا تولیدکننده كنندگان  ، نیاز به استعلام گیری را که یکی از وقت گیرترین کارهاست را با سرعت بیشتری انجام می دهند. اگر قرار بود این نوع نگاه ناامیدانه بر فضای مجازی حاکم باشد که دیگر هیچ خریدی هم صورت نمی گرفت.

به نظر من ما تا نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم اما مطمئنم به زودی به آن نقطه خواهیم رسید. به خصوص آن که با رونق خرید از طریق اینترنت دست واسطه ها بسیار کوتاه تر و هزینه ها به شدت کاهش خواهد یافته است . ما به عنوان مرجع جامع و تخصصي کارپردازی امیدواریم و تلاش می کنیم تا این فضا را سریعتر ایجاد کنیم.  


فکر می کنید دلیل این که خرید های عمده  و متوسط در فضای مجازی صورت نمی گیرد و کارپردازان کمتر از خرید اینترنتی استفاده می کنند؛ چیست؟
همان طور که اشاره کردم شاید بخشی از آن مربوط به زیر ساخت ها باشد که ما نمی توانیم اجناس را به وضوح ببینم و كيفيت آن را بررسي كنيم و یا اعتماد کافی برای تحویل همان چیزی که در فضای سایبر دیده ایم، وجود ندارد. شاید در انجام کار کارپردازی نیاز باشد که مقایسه ای انجام شود و یا  نیاز به اجرای آزمايشي در برخی موارد باشد، اینها مشکلات و معضلاتی است که در خیلی از موارد وجود دارد. از سوی دیگر خرید آنلاین در زمان حاضر در مواردی به کار می رود که قصد خرید یک محصول یونیک داشته باشید و بدانید که آن کالا چه هست در حالی که با توجه به تنوع محصولات گاهی برای خرید محصول غیر از استعلام نیاز به بررسی اولیه داریم که معمولا این اطلاعات جامع را نمی توان در سایت های موجود به علت تعدد آگهي هاي غير مرتبط یافت.
دلیل بعدی که می تواند خیلی مهم باشد کمبود فرهنگ خرید اینترنتی است.  ببینید درخارج از کشور و به خصوص کشورهای توسعه یافته امروز حتی هواپیما و کشتی شخصي در سایتهایی مانند ای – بی که اتفاقا مبدع آن هم یک ایرانی است خرید و فروش می شود و یا افراد با مراجعه به سایت های سازندگان خودرو به راحتی می توانند خودرو خود را با امکانات و رنگ های متنوع انتخاب کرده و نهايتاً خرید خود را در منزل و یا محل تحویل بگیرند. اما با توجه به مسائلي كه قبلا خدمتتان عرض كردم این فرهنگ هنوز در جامعه ما جا نیفتاده و اطمینان لازم حاصل نشده که وقتی شخصي خرید اینترنتی می کند ، آيا پول به حساب آن شرکت واریز می شود یا نه و آيا شرکت نیز همان چیزی را تحویل می دهد که شخص ثبت سفارش اینترنتی کرده است. شاید هم  وجود برخی غش ها در معاملات اینترنتی بوده است که مردم ترجیح می دهند خریدهای با مبالغ بالا را به شکل حضوری و با مراجعه به فروشگاه ها انجام بدهند.

در حال حاضر سایت کارپردازی چه خدماتی را ارایه می دهد؟

سایت کارپردازی از شهریور ماه سال 1390 آغاز به کار کرده و نسبتا سایت نوپایی است که در حال حاضر روزانه بالغ بر 1000 بازدید کننده تخصصی به آن مراجعه دارند. این سایت معرفی کننده کالاو خدمات است ؛ به این گونه که تنها و تنها کالاهایی که مورد نیاز سازمان های بزرگ مانند حوزه بانکی و ارگانها مي باشد را معرفی مي نمايد و از نمايش كالاو خدمات غير مرتبط مانند لوازم آرايشي بهداشتي ، موبايل ، املاك و از اين قبل دست كه در سايتهاي نياز مندي رواج دارد جداً خودداري مي نمايد.
علاوه بر این با توجه به اينكه بخشي از مراجعه كنندگان ما كساني هستند كه داراي كسب و كار مي باشد براي اين دست از بازديد كنندگان هم امكاناتي همچون دانش افزا ، آموزش های آنلاین، دانستنی های حوزه های بانکی، بانک اطلاعات و... را نیز در سایت جای گذاری کرده ایم تا اطلاعات مورد نیاز فروشندگان ، مدیران شرکت های ارایه دهنده كالا و خدمات را به عنوان ديگر مخاطبان این سایت را ارایه داده باشیم .
این بخش ها حاوی چه اطلاعاتی است ؟

در بخش دانش افزا فروشندگان و مدیران شرکت ها و كلاً كساني كه داراي كسب و كاري هستند ، می توانند مقالات مفید در ارتباط با علم فروش ، مدیریت ، کسب و کار و کارافرینی  و ... را مشاهده کنند.
در بخش آموزش های آنلاین مخاطبان می توانند آموزش هایی همچون آموزش بورس ، آموزشIDSL  و... را پیگیری کنند .

 در بخش دانستنی های بانکی کاربران با بروکراسی اداری حاکم بر بانک ها آشنا می شوند.
در بانک اطلاعات نیز شما می توانید با یک کلیک به راحتی از اطلاعات 30 بانک و شماره تماس های آنها ، اطلاعات نمایشگاه های داخلی و خارجی ،  دسترسي سريع به سايت اكثر روزنامه هاي صبح ايران ، پايگاه هاي خبري و خبرگزاري ها و ..... بهره ببرید.

نحوه انتخاب آگهی ها و اطلاعات چگونه است ؟
ما سعی کرده ایم در بخش  معرفی شرکت های مورد نیاز کارپردازان تنها به معرفی شرکت های خدماتی و وارداتی و یا تولیدکنندگانی بپردازیم که معتبر باشند . همچنین لازم به ذکر است که ما در حال حاضر هیچ نقشی در فروش و یا انجام واسطه گری نداریم و در عین حال این توصیه را به کاربران خود داشته ایم که پس از بررسي هاي شركت ارائه دهنده كالا و يا خدمات در هنگام خرید دقت لازم را به عمل بیاورند.

براي معرفي سايت مرجع جامع و تخصصي كارپردازي چه اقداماتي انجام داده ايد ؟
در حال حاضر علاوه بر كمپينهاي مختلف تبليغاتي براي معرفي سايت و برند نمودن آن ، طي توافقات به عمل آمده با دوستان عرصه قلم ، یک بازوی اطلاع رسانی مکتوب نیز در نظر گرفته ایم که همین نشریه تخصصي مديريت کارپردازی است كه امیدواریم به شکل فصلنامه تقدیم مخاطبان شود تا بتواند ضمن هم پوشانی با سایت، جنبه اطلاع رسانی و خوراک اطلاعاتی مورد نیاز را برای کارپردازان، مدیران امور مرتبط و حتی مدیران ارشد سازمان ها، بانک ها و ارگانهایی که فرصت وب گردی و مراجعه به سایت را ندارند را فراهم کنیم.

 


وجه تمایز این سایت با سایر سایت هایی که با عنوا ن نیازمندی شناخته می شوند و اتفاقا در فروش اینترنتی هم موفق هستند؛ چیست؟

ببینید ! درفضای مجازی هر چه زمان می گذرد کارها و حوزه ها به سمت تخصصی تر می رود و همان طور که اشاره کردم سایت کارپردازی سعی کرده تا فقط به معرفی کالاهایی بپردازد که مورد نیاز کارپردازان و مسولان تدارکات سازمان های بزرگ است اقدام نمايد .
به عنوان مثال یک کارپرداز بانک نیازی به قرص لاغری ، لوازم آرایشی ، موبایل دست دوم، تورهای زیارتی و یا آگهی املاک ندارد. بنابراین با یک غربالگری در درج اطلاعات و آگهی ها در سایت کارپردازی شما با این گونه آگهی ها مواجه نیستید هر چند که اگر دامنه مخاطبان خود را بیشتر می کردیم شاید درآمد بیشتری داشتیم. البته قصد جسارت به همکارانی که در فضای مجازی در بخش نیازمندی ها و به شکل گسترده تری فعالیت می کنند ندارم و این سایت ها مخاطب عام خود را دارند اما ما هدفمان خوراک اطلاعاتی برای کارپردازان است و برای همین است که ما روزانه ده ها و بلکه صدها درخواست برای درج آگهی های غير مرتبط با حوزه كارپردازي را رد می کنیم.


 آیا برنامه ای برای توسعه این سایت دارید ؟

در حال حاضر مرجع جامع و تخصصی کارپردازی فقط به معرفی محصولات مرتبط با کارپردازی و اطلاعات کاربردی پرداخته است و اما در برنامه های آتی،  ما ضمن انعکاس آخرین اخبار درباره جدید ترین محصولات پر کاربرد برای کارپردازان با معرفی کالاها و قیمت هایی که به روز می شود امکان مقایسه کالاهای مشابه را نیزدرج خواهیم کرد.


 



پرینت